”Realizarile” lui Chirtoaca

1. Rezolvarea dupa 42 de ani a problemei mirosului urat din orasul Chisinau provocat de namolul de la statia de epurare a apelor uzate, prin intermediul tehnologiei olandeze “Geotube” si ca urmare a evacuarii a peste 250 000 m3 namol (echivalent cu 3 cladiri ale spitalului republican), suplimentar – eliberarea a 30 ha de teren.

In primul rind, actiunea nu este meritul lui Chirtoaca, ci al managerului SA ”Apa-Canal”, care a dus negocieri cu firma olandeza. In al doilea rind, proiectul „Geotubul” – „uscarea namolului” – inseamna o ineficienta totala si o abordare cit se poate de primitiva. Ideea e buna, dar e gestionata prost. Tehnologiile folosite cu acceptul lui Chirtoaca sint bani aruncati in vint. Nu a fost un concurs investitional, nu au fost atrasi specialisti in domeniu, iar unde nu exista competitie, nu se ajunge la varianta optima. Dupa care, peste citiva ani, se va spune ca experimentul a esuat. A fost o noua actiune populista, pentru ca nu va fi nici un rezultat, sint bani cheltuiti. Adevarul despre acest proiect de uscare a namolului prin geotuburi, cu implicare in baza unui contract, il stie Regia Apa-Canal, il cunosc doar cei, care pot fi numiti „ai casei”. De fapt, plateste, indirect si Primaria, pentru ca majoreaza capitalul statutar si da bani. Insa mirosul nu va disparea. Cineva stie la sigur dedesubturile. Metanul – gazul toxic si periculos pentru sanatate, care se degaja din namol, – nu va dispare. E din cauza ca metoda geotuburilor nu si-a demonstrat eficienta, iar banii au fost pierduti pentru ca namolul e transportat, pur si simplu, intr-un alt loc, ingropat in pamint si lasat sa polueze solul, aerul si apele subterane, ce nimeresc apoi in fintinile oamenilor. La Bubuieci, fiecare al optulea locuitor e bolnav de cancer, iar durata medie a vietii e de 50 de ani. Centrul Mamei si al Copilului din sectorul Botanica al capitalei active si va active din nou, peste o perioada, cu usile si ferestrele inchise, din cauza mirosului insuportabil. Ceea ce se intimpla astazi la Statia de Epurare reprezinta un dezastru ecologic pentru Chisinau, ascuns in mod intentionat de catre municipalitate, nefiind realizat nici un studiu de fezabilitate si de impact asupra mediului.

2. Procurarea a 102 de troleibuze noi, cu respectarea standardelor europene (cea mai mare achizitie din istoria Chisinaului si in premiera troleibuze la standarde europene).
Nu e vorba aici de “standarde europene”. Ar fi fost “standarde europene” troleibuze “Skoda”, nu troleibuze din Bielarusi, procurate la un cost exagerat si cu o dobinda exagerata, plus cheltuielile aferente. Procurarea troleibuzelor s-a facut datorita unui credit luat de la doua banci comerciale – BERD si BEI (Banca europeana de investitii) -, cu o dobinda de 5 la suta, plus un sir de comisioane. Costul, in final, e la fel de mare ca orice procurare de oriunde. S-a intimplat cu povestea tramvaielor, cine o stie…Apropo de tramvaie in Chisinau – este o idee populista si utopica, fara acoperire financiara, lansata pentru a se mai arunca praf in ochi. Mai bine PL ne-ar spune (pentru ca vicepresedintele PL, Anatol Salaru, nu face ordine in transport, desi raspunde de ministerul drumurilor) de ce nu se investeste in construirea unui ecartament european al caii ferate din Republica Moldova, macar pe tronsonul Ungheni-Chisinau?

Mai multa lume din sfera respectiva considera ca operatiunile de procurare a troleibuzelor, in general, sint invaluite de mister. Se spune ca 5 milioane euro, platiti pentru ele, nici nu au trecut prin trezoreria R.Moldova, ci au fost transferate direct Menskului din Romania, poate ca si printr-o societate comerciala misterioasa, dintr-o zona of-shorr. Noi nu stim exact, ca nu sintem chiar Curte de Conturi pentru primarie si CMC. Dar se zice ca e totul facut in secret, nimeni nu prea vrea sa spuna dedesubturile. Pe toate le stie Chirtoaca impreuna cu cei ce manevreaza din spatele sau, inclusiv le stie pe toate Morgoci, de la Regia electrica de transport (se zice – ruda a cuplului Chirtoaca-Ghimpu – ultimul spunind cam asa: “atita timp cit va fi Chirtoaca, Morgoci va ramine in functie”).

Vom aminti, cu fiecare ocazie, ca si Chirtoaca, si Morgoci, si Nistor Grozavu s-au dedat, in campania electorala din 28 noiembrie 2010, persecutarii PNL, nepermitind publicitatea partidului nostru (si aici sint unele mari semne de intrebare…). Noi, PNL, pe ei i-am vazut – obraznici, care nu ne-au permis sa ne plasam agitatia unionista pe troleibuze, chiar daca firma respectiva e “de-a casei”, ca i-au dat autorizatie de publicitate, dar nici firma asta nu a putut rupe de la ei permisiunea. Chirtoaca i-a spus lui Severovan ca “nu vrea bucluc si cu aceasta Unire pe troleibuze”. Bine ca site-ul www.moldovenii.md si-au plasat procariile staliniste la orice intersectie in “Chisinaul nostru drag”…, cel care numai “romanesc” nu este.

Cineva spune ca, ”sarmanul” Chirtoaca nu i-a schimbat pe oameni din functie. Nu e adevarat. Au ramas pionii. Cei din functiile-cheie sint toti schimbati si inlocuiti cu oameni, in mare parte incompetenti, dar loiali Primarului. Unii cunosc si ca nu costa un troleibuz cei 120-130 mii de euro platiti, ci doar 90 de mii. Solicitam public raspuns si documente transparente despre tranzactia cu troleibuzele. Iar fiul lui Morgoci candideaza la primaria Durlestiului din partea PL si se comporta … durlestenii stiu.

Cetatenii se intreaba de ce plata pentru troleibuze au fost transferate unui intermediar intr-o terta tara, si nu direct producatorului din Bielarusi. Se mai spune ca plata achitata de catre cumparator intermediarului a fost mult mai mare ca pretul de vinzare de la producator si ca la intermediar si in tara terta s-ar fi ratacit “ceva” din mijloace financiare. O fi adevarat? Daca exista inclaritati in acest sens, consideram informatia de interes public. Sau informatia sa fie infirmata, daca nu corespunde adevarului. Numai Regia de transport electric stie cum au fost achitate aceste troleibuse. Se discuta si in jurul garantiei creditului imprumutat. Aditional, nu mai mentionam ca nu vedem efortul concret al lui Chirtoaca pentru introducerea composterelor fiscalizate electronice in sistemul de taxare a calatorilor.

Exista filmulete video cum se iau banii de la transportul public din Chisinau, in timp ce Morgoci de la Regia de transport electric spune ca aceasta e in colaps, iar reformele cu plata celor 70 de lei pentru transport pensionarilor nu au dat nimic. Dar asta, probabil, pina fiul acestuia, cum am spus, sa candideze ca primar la Durlesti. Si, daca vorbim de transport - oare de ce Chirtoaca ori cel din spatele mascotei, nu accepta in taximetre aparate de casa? De ce in troleibuze taxatoarele string banii in gentuta si, uneori, ii duc acasa? Ce e cu evaziunea fiscala la abonamentele pentru troleibuze, de ce banii nu merg la buget? Vom reveni si cu subiectul microbuzelor, dar sa nu uitamm, legat de “troleibuzele europene” de la Mensk, se pare ca unele televiziuni, chiar NIT, au difuzat materiale privind tranzactia cu troleibuzele – intrebarea este – plurimanipulatorii liberali sint mai buni, sint la fel sau sint mai rai decit comunistii


3. Reconstructia si amenajarea lacului din parcul „Valea Morilor”, distrus in anul 2006, prin evacuarea a 470 000 m3 namol (echivalent a 6 cladiri ale spitalului republican), contructia a doua decantoare, amenajarea malurilor etc.

Ne intrebam: de ce nu se cunoaste costul lucrarii si cit de transparent a fost facut? In Parcul Valea Morilor, deja al treilea an, lucrarile de restabilire a lacului bat pasul pe loc. Desi actualul primar general a anuntat, cu mare fast, proiecte grandioase, care se refera la lacul Valea Morilor, pina in prezent, nu s-a reusit nici, cel putin, evacuarea namolului si umplerea bazinului cu apa. Insa referitor la Valea Morilor cunosc detalii mai multi concurenti pentru functia de Primar si ne vor completa. iata ce sciu pe Internet oamenii: In Parcul Valea Morilor, deja al treilea an, lucrarile de restabilire a lacului bat pasul pe loc. Desi primarul general a anuntat cu mare fast proiecte grandioase care se refera la lacul Valea Morilor, pina in prezent, nu s-a reusit nici, cel putin, evacuarea namolului si umplerea bazinului cu apa.

4. Lansarea programului „Prima Casa” pentru familii tinere si persoane cu venituri medii, astfel incat o persoana/familie cu venit legal mai mare sau egal cu 2400 lei/luna are sansa sa obtina o locuinta, prin intermediul unui credit ipotecar pe un termen de 10-30 de ani, cu dobanda de 9% anual,ratele urmand a fi cuprinse intre 1200 si 5000 lei/luna (in premiera).
Acest program nu e o solutie buna, pentru ca oamenii nu vor putea plati dobinda, ei nu au salarii mari. Iata ce scriu tinerii pe Internet: “Cind a demarat ”grandiosul” proiect ”Prima casa”, Chirtoaca spunea ca apartamentele vor fi destinate angajatilor institutiilor bugetare şi familiilor tinere. Costul unui metru patrat de spatiu locativ varia intre 300 şi 400 de euro. La scurt timp, preturile au fost modificate, trebuie sa ai un salariu de cel putin 4500 de lei, ca un sef de directie la primarie, ca sa platesti, pentru ca acum un metru patrat este estimat la 500 de euro. Nu mai sint clari potentialii beneficiari: familiile tinere şi bugetarii sau persoanele ce se afla in evidenta preturilor şi ce depaşesc cifra de 60 de mii. Solicitantii de imobil in rate considera ca cerintele impuse de Primarie sint prea rigide. Dosarul include prea multe acte, unele fara relevanta. Pina la urma, in Programul “Prima casa”, rasvehiculat de Chirtoaca, costul apartamentului este ca cel de pe piata, doar ca Primaria e garant pentru creditul de la banca. Daca se intimpla ceva, plateste Primaria, dar dobinda e mare, de 9 procente, si cerintele sint dure. Iata Lista actelor cerute de Primarie, pentru a pretinde la un apartament prin intermediul asa-zisului program „Prima casa”

1. Cerere-tip, in care se va consemna numarul de camere solicitat
2. Copia buletinului de identitate al solicitantului şi a membrilor familiei adulti şi/sau altor persoane aflate la intretinere
3. Copia certificatului de naştere al membrilor familiei şi/sau a altor persoane aflate la intretinere
4. Copia certificatului de casatorie; copia sentintei de divort definitiva şi irevocabila
5. Documente din care sa rezulte luarea la intretinere a altor persoane
6. Certificat eliberat de Oficiul Cadastral Teritorial, precum ca subsemnatul (şi membrii familiei, inclusiv persoanele aflate la intretinere) nu detine in proprietate locuinta sau teren pentru constructia casei individuale, sau detin in proprietate o locuinta, cu suprafata spatiului locativ pentru fiecare persoana nu mai mare de 12 m²
7. Certificat de la locul de munca insotit de o copie de pe carnetul de munca, autentificat cu ştampila intreprinderii
8. Certificat privind venitul fiecarei persoane (membru al familiei) pentru ultimele 6 luni
9. Certificat privind componenta familiei
10. Copia diplomelor de studii
11. Documente din care sa rezulte daca solicitantul, un alt membru al familiei şi/sau aflat la intretinere ori sufera de o boala care necesita, potrivit legii, o camera separate
12. Declaratie pe proprie raspundere, privind suma avansului
13. Certificat privind participarea la privatizarea spatiului locativ a membrilor maturi ai familiei
14. Alte documente sau inscrisuri pe care le considera necesare in sprijinul aplicarii prevederilor criteriilor pentru stabilirea ordinii de prioritate in solutionarea cererii. Pretul unui metru patrat de locuinta constituie 500 de euro. Astfel, un apartament cu o camera va avea 40 de metri patrati şi va costa 320 de mii de lei, cu 2 camere (60 de metri patrati) va costa 480 de mii de lei, iar pretul unui apartament cu 3 camere (80 de metri patrati), este estimat la 640 de mii de lei. Totodata, persoanele care doresc sa-şi procure apartament cu o camera trebuie sa aiba un venit mediu lunar de 4 mii de lei, pentru 2 camere – 6 mii, iar cei care işi doresc 3 camere, trebuie sa aiba un venit mediu de 8 mii de lei.

5. Extinderea termenului de valabilitate al autorizatiilor de functionare pentru agentii economici de la 1 an pana la 5 ani.

In programul PNL noi avem expus in mod explicit acest punct: “Anularea – prin lege după model european – a autorizarilor pentru unitățile de comerț și prestări servicii. Așa ceva nu există niciunde în Europa, nici în Georgia, unde au loc reforme radicale. Pentru activitatea economică e suficient contractul de arendă. Pina la modificarea legii, trebuie simplificat la maximum modul lor de obtinere”.
Si mai precizam: de vreme ce PL e in Parlament, de ce nu au modificat legea respective si iata ca nu l-am auzit pe Chirtoaca sa ceara acest lucru AIE nici pe secret, nici deschis.

6. Instalarea a 100 de noi locuri de joaca pentru copii (prima data dupa 25 de ani).
Acest lucru a fost facut la preturi exagerat de mari, cu concursuri ascunse pe baza de bani publici, aici s-au facut facut suficienti bani in conditii de intransparenta, inechitate.

7. Reparatia capitala a strazii Gheorghe Asachi, cu amenajarea a doua parcari stradale (investitie in valoare de 6 milioane lei).
Este unica strada reparata calitativ, dar si ea inceputa, ca proiect, pe timpul lui Urechean. Despre faptul cum sint reperate drumurile, nu trebuie sa spunem – se vede si se simte, cunoastem cit platim pentru masinile stricate. Strada Alba Iulia, care nu trebuia “stricata prin reparatie”, este cazul cel mai elocvent. In general, in patru ani, actualul primar a reparat patru kiometri de drumuri. Iata a venit colegul salaru si, poate, va mai face vreo doi kilometric. Conform raportului Companiei americane “Provocarile Mileniului”, noi, R.Moldova, avem cele mai proaste drumuri de pe globul pamintesc. Dar ce s eintimpla prin caracterul indecis al primarului, care nu ia decizii – stiati de ce? – ca sa nu greseasca! El fiind un om nehotarit, de care Chisinaul nu are nevoie.

Si adaugam un lucru important, despre care spunem in dezbateri – conform datelor noastre, 2 firme din Romania au dorit sa repare drumurile din Chisinau in credit, cu garantia imobilelor. Au participat la licitatie, au facut ofertele bune, dar intreprinderea “Edilitate” a venit cu preturi mai mici, cica. “Edilitatea” a cistigat licitatia. Adica, au cistigat tot structurile Primariei, care au marit, insa, apoi, pretul anuntat initial, pentru licitatie cu 50 la suta, dincolo de faptul ca au reparat prost. Firmele romanesti au atacat in judecata Departamentul respectiv al Primariei. Procesul merge de un an, Primaria nu vine la judecata si se pun amenzi persoanelor care nu se prezinta, iar Primaria va fi nevoita obligatoriu sa despagubeasca firmele romanesti. Documentele din Primarie arata coruptia care e la mijloc. Daca la inceput, de exemplu, o firma, care a cistigat licitatia, a prezentat o oferta de 190 lei metrul patrat de asfaltare, iar firmele romanesti in jur de 240, firmele din structurile Primariei care au cistigat, au iesit, la sfirsit cu 290 de lei, sa zicem, in acest fel facindu-se o inselatorie. Iar “Edilitate” a tot reparat in acesti patru ani asa, ca sa aiba de lucru in fiece primavara dublu pe seama buzunarului nostru – ca platim impozite si ca ne reparam masinile.

8. Acordarea suplimentului de 20% la salariu in anii 2008 si 2009, si ulterior a unui ajutor material (130 lei/persoana) in sfera sociala pentru educatori, invatatori, profesori, angajatii din sfera asistentei sociale si a culturii, dupa 7ani de asteptare.
Acesta nu e meritul actualului Primar, ci al celor care au adus venituri la buget – antreprenori si platitori de impozite. El isi asuma merite straine, in timp ce era mai bines a faca ceea ce e scris in programul PNL: “Sprijinirea, prin practici europene, a businessului mic și mediu, ca factor principal al formării Bugetului național, prin noi politici fiscale, prin anularea autorizațiilor de funcționare. Atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea Municipiului, prin identificarea unor noi instrumente de atragere a investițiilor, elaborarea de proiecte și realizarea acestora printr-un Buget adoptat pe programe. Introducerea de condiții stimulatorii (reducere ori anularea totală a impozitelor) pentru investitorii care își plaseaza capitalul din Vest. Implementarea Legii parteneriatului public privat, pentru cooperarea cu donatori străini și obținerea programelor de dezvoltare, precum ;I pentru servicii de colectare a deseurilor, in salubrizare, alimentarea cu apa, solutionarea problemei ciinilor vagabonzi, inverzirea orasului s.a. Transaparenta, impartialitate si eficienta in desfasurarea licitatiilor publice pentru achizitionarea lucrarilor de infrastructura, a serviciilor si a bunurilor din banii publici. Atragerea, în proporție, de cel putin, 20 la sută, în prestarea serviciilor de către Primărie, a firmelor cu rulaj mediu. Preluarea modelului occidental, conform căruia, din bugetul total al unui oraș, femeile de afaceri trebuie să participe la prestări servicii în proporție de 10 la sută.” Si multe altele…

9. Amenajarea a 10 noi terenuri de sport si 11 de fitness (in premiera).

Aici nu avem ce comenta, pentru ca fitnesul e bun, dar nu stiu daca mai bun decit rezolvarea problemei ciinilor vagabonzi.

10. Aprobarea si demararea programului de reparare integrala a strazilor (36 strazi): inclusiv strazile: Columna, Alecu Russo, Ion Creanga etc, nereparate din anii 1970 – 1980 (10 milioane euro).

Din spusele oamenilor informati, aceste strazi urmeaza a fi reparate de firmele lui Chiril Lucinschi, fara transparenta si la un pret exagerat. Pe noi, PNL, asta nu ne mira. Mereu in spatele PL si PLDM s-a aflat Lucinschi. Acum – fiul sau. Ca e nevoie de “continuitate”, nu de schimbare pina la capat, nu?

11. Amenajarea a peste 2000 locuri de parcare in cadrul parcarilor stradale, aprobarea conceptiei pentru amplasarea parcarilor subterane şi multietajate.

Problema parcarilor stradale tine afisul in aceasta campanie electorala. Intrebarea este: de ce nu s-a facut macar o parcare in patru ani, sa vina macar un leu la buget din asta?

12. Procurarea a 10 unitati de transport noi pentru politia municipala, procurarea mai multor seturi de echipament.
Nu credem ca aici a fost mai multa transparenta decit in alta parte. Si nu intimplator.

13. Cresterea numarului de corpuri de iluminat public cu circa 3000 unitati si asigurarea functionarii a peste 36000 corpuri de iluminat.

Aici nu a fost concurs transparent. Desi se vehiculeaza cazul ca exemplu de partenriat public privat – aici nu e nici iz de parteneriat public privat, ci un concurs de achizie publica intransparent – cele mai mari firme din Chisinau nici nu au stiut de el.

14. Asigurarea odihnei de vara pentru circa 80000 copii pe parcursul a 4 ani, 25 % – gratuit si 75 % cu reducere de 80 % din costul foii de odihna (programe care nu exista in alte state).

Aceasta s-a facut si pe timpul Puterii sovietice – nimic nou, nici meritul unui oarecare primar.

15. Continuarea programului “Orasul meu –ograda mea”- prin amenajarea curtilor interioare ale blocurilor, inclusiv cu instalarea a 50 de locuri de joaca pentru copii, desfasurarea campaniilor de salubrizare.

Ce mai realizare la un asemenea Chisinau, despre care lumea spune ca e murder, iar pe intreprinderile municipale responsabile nici vint rece nu le bate… Ce sa mai spunem de cimitire, unde gunoiul nu e luat inainte de Pastele Blajinilor, ci ii deplingem pe cei dragi in compania mormanelor de gunoaie. Iar Chirtoaca merge sad ea cu lopata si ii invita pe candidatii la primar sa vina si ei la munca! Pai daca numai cu lopata te pricepi, ca la celelalte trebuie creier, la lopata – nu. Iar cei care primesc salariu pentru ca tin murdaria, rid de cum neispravitul le ajuta si isi face imagine pe murdaria din cimitire. Rusine pentru ca el incurca in capetele oamenilor functia primarului cu functia gunoierului… (Va urma)

16. Plantarea a 200.000 arbori si arbusti, instalarea a 4000 banci, 5000 de cosuri de gunoi.
Acest lucru a insemnat costuri exagerate si s-a facut fara respectarea legii cu privire la achizitii, fara transparenta in cheltuirea banilor. Nu a existat nici un concurs, ba chiar se spune ca au participat doar persoane din apropiatii conducerii Primariei. Dar intrebarea ramine – care e costul, ce fel de concurs a fost?

17.Asigurarea alimentatiei gratuite pentru elevi in scoli pentru circa 30000 elevi anual.
Acest lucru s-a facut mereu, e din bani publici, este un caz de asumare a unor merite straine, caci proiectul nu e inceput de primarul liberal. Rezulta ca meritul ar fi ca nu a oprit actiunea?

18.Reluarea proiectelor de mansardare a blocurilor locative; 21 proiecte autorizate, 6 finalizate, 5 – in lucru, 9 contracte incheiate in anul 2010, din totalul de 64 de contracte semnate.
Acest program provine din perioada primarilor interimari comunisti, fiind aprobat atunci. Iarasi – meritul ar fi doar ca nu l-a sistat…

19. Extinderea accesului liber la internet prin sistem Wi – Fi – in 6 parcuri, toate liceele din capitala si in campusurile universitare (in curs de implementare).
Este scris clar – e “in curs de implementare”. Din cite stim, insa, nu s-a facut prin licitatie si concurs, ci “s-a decis” cui sa i se ofere sa faca acest lucru. Se stie cui i s-a permis… Ramine sa vedem “de ce” si ce ii iese cuiva din aceasta.

20. Transmiterea on-line şi off-line a şedintelor Primariei şi ale Consiliului Municipal Chişinau pe pagina web:www.chisinau.md (proiect realizat cu asistenta PNUD – Moldova).
Oamenii simpli nu se considera informati prin acest lucru, pentru ca deciziile adoptate nu sint reproduse detaliat si integral, ci doar denumirea lor, incifrata, care nu spune nimic. Pentru a incepe lichidarea coruptiei, trebuie sa fie publicate stenogramele sau sa fie plasate sedintele in format video, cu anexarea actelor, pentru a fi cit mai multa claritate si a se vedea umbrelele dintre consilierii municipali si functionarii Primariei, care ofera servicii de protectionism.

21.Alocarea a 850 burse municipale pe parcursul a 4 ani in valoare de 1000 de lei pentru copii laureati la concursuri, olimpiade etc, deschiderea a 3 centre comunitare pentru copii şi tineret.
Acest lucru a ramas inca de la primarul Serafim Urechean, nu e nimic nou, nu e meritul lui Chirtoaca, doar ca nu a oprit desfasurarea actiunii.

22.Consultarea ONLINE a cererilor adresate Primariei Municipiului Chişinau. (in premiera)
Era si timpul!

23.Achitarea diferentei de tarif la agentul termic in proportie de 65% din tarif, in suma totala de circa 500 milioane lei, şi neadmiterea creşterii nejustificate a tarifului, in conditii de presiune şi şantaj.
Acest fapt nu este o realizare, ci constituie o incalcare enorma a mai multor legi pentru ca a platit si celui sarac, si celui bogat. Si nu sint 500, ci 800 de milioane. Iata cum e situatia: inainte de alegerile locale majoritatea comunista din Consiliul municipal a adoptat o hotarire de ajutorare, fara acoperire financiara, a intregii populatii in ceea ce priveste compensatiile pentru caldura. Aceasta contravenea Legii administratiei publice locale si Legii finantelor, dar s-a facut pentru scopuri populiste in februarie 2007. Dupa alegeri, Primaria a inceput sa plateasca aceste compensatii oamenilor cu salarii mai mici de 1400 lei, in suma de 340 lei. Insa achitarea compensatiilor este prerogativa administratiei publice centrale, care trebuie sa plateasca diferenta de 344 lei, intre 574 lei si 230 lei. S-a incalcat, astfel, Legea asistentei sociale si Legea finantelor. Nu si-a asumat Guvernul comunist aceasta plata, pentru ca nu vroiau comunistii sa coopereze cu liberalii. In 2009, a fost adoptat un Regulament de achitare a ajutorului numai pentru nevoiasi, dar, de fapt, a continuat incalcarea legii, in sensul ca nu Primaria trebuie sa plateasca aceasta asistenta. Ideea asistentei trebuie sprijinita, dar in baza legii. Chirtoaca a platit un an si jumatate tuturor, indiferent de venituri, si a pus pe butuci Bugetul Primariei. Guvernul are o decizie cu privire la sustinerea categoriilor defavorizate. Cele 800 de milioane de lei, platite Termocomului ilegal, puteau fi folosite pentru construirea si repararea drumurilor. Iata de ce avem drumuri proaste si nu s-a facut nimic mai bun nici dupa comunisti, in patru ani, cu un primar pretins european, care are un rezultat in patru ani de patru kilometri de drumuri si doar unul bun – cel de pe str.Asachi, conceput si acela de primarul Urechean.

24.Creşterea cu 20% a salariilor in sfera sociala (educatori, invatatori, profesori, angajatii din sfera asistentei sociale şi a culturii) şi a ratiei alimentare a copiilor in şcoli cu 30%; (majorarea era aşteptata inca incepand cu anii 2001-2002), in suma totala de 100 milioane lei pe doi ani.

Acesta nu e deloc meritul lui Chirtoaca.

25.Inlocuirea apeductului magistral catre comuna Bubuieci, dupa 40 de ani; Reconstructia apeductelor din str.Putna -1 km, str. Florilor – 1,6 km, Togatin.

Pentru orice cheltuieli de intretinere trebuie sa existe normative, programe. Daca e vorba sa se construiasca un apeduct, un sistem de canalizare, cu bani dati de la Primarie, nu inseamna ca e meritul acesteia, pentru ca banii sint publici, nu apartin Primarului sau sefei Directiei financiare. Daca ar fi sa se transfere bani in baza de programe, poate ca respectiva suburbie ar merita mai mult, cine stie… Insa asa cum e acum si cum e interesul sa ramina, e in scopul continuarii manipularii, dupa principiul – daca ne votati, vom da bani pentru dezvoltarea comunitatii, daca nu – nu. Acest lucru se repeta la nivelul intregii republici. Reforma trebuie facuta astfel, incit nivelul I sa nu depinda de nivelul II, nu se aplica Legea privind descentralizarea administrativa, adoptata in anul 2006, criticata de Opozitie la adresa comunistilor. In timpul “lansarii” electorale, Chirtoaca a si spus – “pentru suburbia cutare, care ne-a sprijinit, am alocat atitia bani”, de parca a facut-o din mostenirea lasata de mamuca…


26.Introducerea compensatiilor individuale pentru achitarea agentului termic pentru paturile social – vulnerabile ale populatiei (pentru prima data de la 1991), mecani sm ce n-a existat niciodata la nivel de stat.

Reprecizam: avem, in aceste cazuri, depasirea competentelor, pentru ca tine de organiul central al statului – asa prevede Legea privind asistenta sociala. Daca, de dragul populismului, vom incalca legea si ne vom substitui altor structuri doar pentru ca e nevoie sa ne facem o buna imagine, secatuind bugetul, nu demonstram nici o diferenta fata de fortele social-democrate, socialiste, comuniste, care stiu doar sa imparta, nu sa si produca si sa respecte legea, promovind decizii si actiuni impopulare, dar necesare, asa cum trebuie sa faca liberalii adevarati.

27.Acordarea de compensatii pentru plata incalzirii incepand cu anul 2008 de la 250 lei /luna – pana la 600 lei / luna pentru persoane cu venituri mai mici de 1450 lei, pentru peste 30000 familii din oras si suburbii (in premiera).

Este, iarasi, o incalcare de lege, pentru ca e competenta organului central. Am explicat la punctul 26, precedent.

28.Acordarea de compensatii in transport – 70 lei/ luna pentru circa 50000 persoane (in premiera).

Faptul, numit, in mod impropriu, “reforma” si “realizare”, nu a dat nici un efect economic. A declarat-o chiar seful Regiei electrice de transport electric, Morgoci, protejatul familiei Ghimpu-Chirtoaca. Cititi pe Internet, in revista “Timpul” despre el. E la mijloc populism, ca sa fie atras electoratul. Presa ne informa ca Întreprinderea “Regia Transport Electric“, în pofida “reformei in transport“, operata de Chirtoaca, se confrunta cu un colaps financiar total. Dublarea taxei pentru calatoria in transportul public urban si compensdatia de 70 de lei lunar pentru pensionari, daca venitul e mai mic de 1450 de lei, nu a salvat situatia. Conducerea directiei municipale “Regie Transport Electric“ a recunoscut ca reformele anuntate de primarul capitalei nu au avut efectul scontat. Recent, la o emisiune de la Vocea Basarabiei, niste pensionare sustineau ca e bun ajutorul de 70 d elei, pentru ca ele nu circula, dar isi procura niste pastille, in schimb. Acesta sa fi fost scopul? Noi, de exemplu, avem in program alocarea banilor direct prestatorilor de servicii, dar, de fapt, si acest obiectiv, aceasta intreprindere municipala trebuie data in miini private, pentru ca este o gaura de tocat bani sub protectia conducerii primariei.

29.Alimentatie zilnica gratuita prin cantinele sociale pt 550 persoane (124234 pranzuri, din care 6160 transportate la domiciliu), ingrijirea sociala la domiciliu pentru 2923 persoane, in valoare de 8 milioane lei.
Era cu mult mai clar daca acest lucru era indicat in dinamica, daca exista. Dar nu exista, probabil, de aceea se invoca asa, sec si sumar.

30.Reluarea licitatii funciare si valorificarea rezervei funciare conform legii.
Exact – e o “reluare”, dupa patru ani de mandate al actualului primar, pentru ca abia nu demult a fost licitatie, in patru ani au fost, in general, doar doua licitatii s-au facut.

31.Redresarea situatiei economice a municipalitatii, asigurarea echilibrului financiar, acoperirea cheltuielilor din surse proprii, fara necesitatea contractarii unor imprumuturi pentru activitatea curenta, evitarea falimentarii regiilor si a intreprinderilor municipale.

Este un POPULISM CRAS – nu a fost evitata nici o falimentare, unele regii/intreprinderi sint in colaps, transportul public e in colaps, la fel ca si parcul de troleibuze, iar Chirtoaca, Morgoci, Grozavu refuza publicitatea pe troleibuze, pentru ca nu au nevoie nici de bani, doar ca, nu cumva, publicitatea unionista a PNL sa fie pe ele. Acum, iata, il vedem pe deputatul liberal Valeriu Saharneanu ca semneaza, si el, documentul Forumului Democrat al Romanilor din Moldova pentru Unire… Este PL unionist sau nu?

Nu de “redresarea situatiei economice a municipalitatii, asigurarea echilibrului financiar, acoperirea cheltuielilor din surse proprii, fara necesitatea contractarii unor imprumuturi pentru activitatea curenta, evitarea falimentarii regiilor si a intreprinderilor municipale” e vorba, ci de reforme institutionale importante. Daca se modifica Legea privind descentralizarea administrativa, intervenea responsabilitatea fiecarui nivel pentru partea de venituri, care inseamna adunarea banilor la Buget, dupa care vin cheltuielile in baza de programe si, apoi, o directie obligatorie privind managementul investitional, care sa cuprinda, intr-un tot intreg, noua viziune a autonomiei financiare. O noua structura a Primariei, pe partea financiara, divizarea de competente, cu stimularea pentru acumularea de venituri, ar insemna partea de venituri, apoi cea de cheltuieli, care este Bugetul, apoi sectia de management investitional.

In general, daca ar fi un parteneriat public privat aplicat pe scara larga, investitori autohtoni, care ar avea conditii egale de acces la prestarea serviciilor, ar investi mult in oras si suburbii. Dar asa ramine totul cum a fost, “laudindu-ne” ca nu am esuat chiar de tot. Trebuie sa recunoastem, cu mare regret, ca s-a dezvoltat Chisinaul numai sub conducerea lui Urechean. Insa nici el nu a avut curajul sa concesioneze obiectivele strategice mari – monstrii Termocom, CET-urile etc.

Revenind la intreprinderile municipale. In Programul PNL este scris: “Desemnarea șefilor celor 51 de întreprinderi municipale după principiul competenței, al studiilor adecvate, nu al apartenenței politice și al interesului meschin al celor ce îi promovează. Privatizarea parțiala (cu menținerea unui procent al Primariei) și în bază de concurs a tuturor întreprinderilor municipale nerentabile, ca o sursă dentru sporirea veniturilor la Bugetul Primăriei și pentru o mai bună gestionare. Ele trebuie reformate, nu “doar tinute pe linia de plutire, pentru a se evita colapsul”. Este absoluta necesitate de a se implementa Parteneriatul public privat.
pavlicenco.md

Обсудить