Costul real al cartilor editate de Guvernul Roman pentru Republica Moldova !

Carti de istorie reeditate cu sprijinul Guvernului Romaniei! O decizie onorabila, un gest care demonstreaza ca relatiile cu statul roman sunt relansate pe o alta albie. Este o forma de colaborare care probabil vor deschide noi punti de comunicare sau cine stie vor genera noi conflicte?

Intrebarea la care caut un raspuns este de ce anume cartile de istorie sunt pe agenda zilei a politicienilor si functionarilor de stat in relatiile moldo-romane? De ce nu cele de fizica, chimie sau matematica, educatie civila, literatura universala ? Probabil o intrebare retorica pentru mai multi politicieni, simpli cetateni, elevi, care de la 1 septembrie vor studia istorie fara izvoare alternative.

In conditiile in care tindem spre integrare europeana si modernizarea societatii, optam pentru un invatamint performant adaptat necesitatilor pietei, in loc sa studiem mai multa informatica sau biologie noi vom studia carti despre istoria romanilor! O spun fara ironie pentru ca acest obiect are un scop anume si mai exact de a cultiva in primul rind in fiecare elev un cult al personalitatii. In lipsa cunoasterii istoriei, identitatii, neamului, e greu de crezut ca tinara generatie va avea respect fata de strabuni, bunei si tot ceea ce inseamna cultura moldoveneasca si R. Moldova de astazi. Vom avea o atitudine proasta fata de noi, ne vom comporta pe strazi de parca nu ar fi tot casa noastra, vom lasa balta si vom migra peste hotare, ne vom injosi si vom lucra la negru.

Recent am studiat citeva documente cu privire la organizarea invatamintului in Finlanda, tara considerata cu cel mai bun sistem din lume. In primul rind m-au socat sursele directionate spre acest domeniu, circa 30% din PIB si nu 8% cit sunt acordate in R. Moldova.

Sistemul finlandez propune servicii educationale care sa ii atraga pe elevi, dar mai ales care sa-i ajute in pregatirea pentru viata in comunitate si pentru viitoarea profesie. In institutiile de invatamint din Finlanda, elevii nu inghit de toate ca la noi ci in dependenta de interes si calitati. Elevilor li se prezinta a oferta variata de cursuri, din care pot alege. Eu numai vorbesc de faptul ca copiii cu dizabilitati invata in scolile normale. In clasele liceale elevii au patru materii de baza si alte doua auxiliare. In anii terminali, programul devine mai lejer.

Facind aceste remarci constat ca interesul politicienilor de la Chisinau este altul numai vorbesc de interesul statului roman care indiferent de culoarea partidului aflat la guvernare continua aceeasi politica in ultimii 20 de ani fata de R. Moldova. Carti de istorie si geografie ca forma de reintegrare in spatiul cultural romanesc, ca o “solutie” pentru intensificarea relatiilor cu UE.

Unde este insa libertatea noastra de a alege istoria pe care vrem sa o studiem? Unde sunt acele izvoare scrise de Miron Costin care s-a identificat drept moldovean si faptul ca vorbeste limba moldoveneasca ? Unde sunt acele numeroase documente, letopisete, care confirma ca nu exista termenul de limba romana si identitate romaneasca pina in sec. al XlX –lea. Numai vorbesc de faptul ca exista studii care demosntreaza ca procesul de romanizare nu a avut un impact decisiv asa cum este descris in cartile de istorie a romanilor de astazi. Este o parere argumentata dar pe care cineva incearca sa o inlature, sa o discrediteze!

In conditiilee in care cartile de istorie sunt reeditate practic integral de statul roman ma intreb de ce oare mai avem nevoie de Academia de Stiinta, de asociatii de istoricieni de alte institutii specializate in aceasta sfera ? N-ar fi oare mai usor sa preluam materialele cap coada editate in Romania la toate materiile, fara a ne complica! Suna absurd dar cu mult mai eficient

Oare de ce avem nevoie de noi manuale de istorie ?

Cineva probabil are interesul de a mentine o situatie de conflict, de a diviza societatea in continuare, de a crea tabere pro-romane si anti-romani, de a provoca spiritele nationale. Moment speculat de unele forte politice din tara si de autoritatile autoproclamate transnistrene. De a crea o bariera informationala dintre Chisinau si Bucuresti, de a scoate lumea in strada si de a impune noi reguli de joc. Nimeni nu are nevoie de o identitate moldoveneasca puternica. De o natiune sanatoasa care are drept moral si istoric sa se autodetermine Moldova, moldoveni si faptul ca vorbesc limba moldoveneasca.

Cit oare va continua aceasta stare de lucruri si care este scopul final? Ideea de reunificare pica din start, in primul rind la Bucuresti, Bruxelles si la Chisinau! De a promova un cult care este necaracteristic si nefamiliar celor peste 80% de cetateni ai R. Moldova care se declara moldoveni? Este contrar unor convingeri rationale! De a promova doar o singura viziune istorica ? Este impotriva spiritului democtatic insa din cite se pare una benefica din punct de vedere politic, luind in consideratie cit de bine s-au mobilizat elevii si studentii in jurul unor valori! (ramin de parere ca ultima varianta este si cea mai probabila).

Cel mai paradoxal este ca nu Romania este problema, ci atitudinea fata de noi! Pina la urma urmei ideile promovate de un stat, interesele,convingerile, au dreptul a fi implementate la noi in tara atita timp cit le acceptam benevol. Este insa rusinos pentru guvernanti atunci cind isi tradeaza cetatenii, atunci cind nu tine cont de identitatea noastra, cu atit mai mult ca suntem in pragul unui eveniment deosebit si anume 20 de ani de independenta. Este incorect ca tinara generatia este victima unor convingeri istorice lipsite de alternativa si politizate mai apoi. Din cite se pare pretul acestor carti este cu mult mai mare decit costul real intr-o librarie, iar pretul final inca urmeaza a fi achitat multi ani inainte!


http://nicolaepascaru.com
Обсудить