SRL Republica Moldova

Unii politicieni declară cu tupeu, că RM trebuie declarată insolvabilă, și integrată cu Romania. Alții propun integrarea cu Rusia. În pofida acestor propuneri, RM există de 20 de ani și va exista mulți ani înainte.

Dar cum poate exista un stat în care sistemul nu funcționează, cu o economie nefuncțională, justiție paralizată, servicii sociale degradante? Răspunsul este simplu: statul moldovenesc are sens în primul rînd pentru clasa politică, indiferent de coloratura acesteia (unioniști, stataliști, euroconformiști, etc). Toți liderii unioniști după ce se așezau in jilțul puterii, uitau cu desăvîrșire de unionism, alții eliminînd chiar din programele politice ideile unioniste.

Explicația acestor metamorfoze politice e la suprafață: statul Republică Moldova oferă elitelor posibilitatea obținerii profiturilor, care pot fi estorcate și în condițiile unui stat slab și nefuncțional. Aceasta fiindcă statul nu este democratic, societatea civilă este slabă, mass media este controlată de clanuri oligarhice, iar cetățenii suferă de apatie politică, neavînd pîrghii de control și penalizare a elitelor, cum e cazul SUA, RFG, etc.

Ecuația e simplă - transformi statul în SRL, în care acționarii de bază sunt liderii de partide, distribui ministerele și zonele de influență pe algoritm sau pe criterii clientelare și de rubedenie, și încasezi profitul.

Sursele sunt mai multe:

  • întreprinderile de stat (schemele sunt în jur de 6 mlrd lei dacă credem premierului V. Filat, sau apr. 10 mlrd. lei dacă credem lui V. Ioniță). Bazele schemelor au fost puse de guvernul Sangheli, ceilalți dezvoltîndu-le în mod creativ.
  • mita instituționalizată. Conform IDIS Viitorul, reprezintă 5-6% din PIB, deci peste 420 mln. dolari, sau 4, 5 mlrd lei anual.
  • vinderea funcțiilor de stat și a locurilor în liste de partid (prețul locului pe listă- 100-300 mii dollari).
  • organizarea tenderelor corecte, oferirea de subsidii și credite de stat nerambursabile, scutirilor de impozite pentru clienții «corecți», oferirea de autorizații și licențe de monopol, la preț uneori de zeci de milioane dolari. De regulă suma “comisionului” din fiecare tender e 10-15 la sută.
  • privatizarea întreprinderilor de stat strategice și a patrimoniului public (vezi programul de privatizare al guvernului, și implicarea păpușarului în scandalul cu insulele de lîngă restaurantul La Izvor). Spre exemplu, în ultimele două decenii, Chişinăul a rămas fără 136 de clădiri istorice, din totalul de 977. Cauza – scumpetea pămîntului, oferit firmelor de construcții. Ultimul caz – clădirea de pe str. Sciusev 67.
  • atacuri raider deci decapitalizarea țării, prin acoperire politică. Amintim că doar în 2011 prejudiciul adus în urma atacurilor asupra băncilor – 100 mln. Euro.
  • tranzitarea gazului, energiei electrice, a mărfurilor prin teritoriul țării. Deci, însuși faptul controlului asupra uni teritoriu, îți oferă venit din încasările vamale și de contract. De fapt, RM a devenit renumită și prin tranzitarea uraniului, drogurilor, armamentului, contrabandei. Aici este una din explicațiile supraviețuirii unor enclave separatiste.
  • comercializarea suveranității (adică, în schimbul unor declarații contra unor state, cel mai des contra Rusiei, deși se practică și contra României, SUA), obții granturi și credite fără monitorizare.
  • participarea la operațiunile militare ale unor blocuri militare. Oferind carne de tun, obții granturi, privilegii economice și personale.
  • exportul de cetățeni sau forță ieftină de muncă (demarat de guvernul Ciubuc-2), care prin transferuri valutare mențin întreg sistemul.
  • exportul de fete, (traficul de ființe umane) uneori cu acoperire politică. RM practic a devenit zona de sex-turism, fiind renumită pentru fete frumoase și rețele de pedofili. Degrabă, riscăm să devenim faimoși și prin gay de marcă…
  • Dacă vor fi produse modificări legislative, se va putea comercializa pămîntul rezidenților străini. Cele peste 2 mln ha teren arabil, reprezintă azi cel puțin $ 2 mlrd, și prețul e în creștere.
  • în perspectivă, RM, după modificarea constituției, ar putea oferi teren pentru baze militare, incasînd bani și din arendă. Cine va plăti-NATO sau ODKB, este o altă întrebare. Contează profitul. Spre exemplu, Kirghizia, încasează de la SUA 60 mln $ ajutor financiar, plus plata pentru arendă, oferind în schimb baza Manas. Pînă în 2006 arenda costa 15 mln dolari anual.

Deci, existența SRL Moldova nu este lipsită de sens, cum încearcă să convingă opinia publică unii politicieni de extremă dreaptă sau stîngă. Sens există, fiindcă există plusvaloare. Datoriile sunt restructurate. Active sunt pe mulți ani înainte. Schemele funcționează ca ceasul. Profiturile oligarhilor sunt în continuă creștere. Miturile politice (integrarea în Uniunea Rusia –Belarusi sau UE) servesc drept paravan ideologic, prin care se acoperă deficitul de progres vizibil în plan social-economic.

Poveste de succes! Ce mai vreți?! Doar pentru unii, ziceți? Apoi, vorba lui Păcală – mîncăm, dar nu cu toții…

Обсудить