Despre Ministerul «Educației», «аdevăr istoric» și PR

În ultima perioadă, fiecare ministru se percepe pe sine ca pe un feudal, iar ministerul, ca pe o feudă. Fiecare minister își promovează propria agendă, fără a tine cont de agenda comuna, de strategiile guvernamentale, gen Rethink Moldova, Moldova 2020, și multe altele. Nu mai observăm demersuri moderniste, care ar facilita situația deplorabilă a cetățenilor. Fiecare ministru, e preocupat de un singur lucru – să-și facă PR și laudă de sine, de altfel, fără temei.

Un interes sporit a atras Ministerul Educatiei. În prezent Moldova alocă apr. 9% din PIB pentru educaţie, mai mult decât în așa state avansate ca SUA sau Canada. Este un procentaj mult mai mare ca în majoritatea statelor din regiune, fiind peste media europeană.

Cu asemenea sume exorbitante, aș fi vrut să aflu de la acest minister, ce face cu acești bani? Care sunt progresele, «salturile» calitative și cantitative? Cîte școli noi au deschis? Cîte au reparat? Cîte au computerizat? Cîte autobuze noi au procurat și care este eficiența acestora? Care e rata de școlarizare? Cînd va fi majorat salariul pentru pedagogi, care nu depășește coșul minim de consum? În 2015, cum declară unii miniștri, sau poate deloc, cum declară opoziția?

Situația, din păcate, este diametral contrarie sumelor investite.

Dacă în 2008 aveam 461.000 elevi, astăzi doar 396. 488. Deci, minus 65 de mii. Avem peste 270 de localități în care nu există instituții preșcolare. Unicul indicator care este în creștere, și cu care ME se poate mîndri – este abandonul școlar si corupția (vezi referintele in subsol). Ultimul scandal cu corupția la BAC, în care 10 profesori au oferit posibilitatea copierii pentru elevi, e o confirmare în plus a acestei aserțiuni. Ce a făcut ME la acest capitol? Cu ce se poate lăuda?

În curriculumurile școlare este haos, în universități același lucru. ME se complace în emiterea diferitor ordine, pe care nu le înțelege nici dracul, nici tatăl său, și culmea absurdului, nici funcționarii ministerului.

Ministerul și «Dragostea de Țară»

În loc să contribuie la cultivarea culturi civice, să formeze cetățeni moderni, implicați și participativi, adaptați la modelele multiculturaliste și pluraliste europene, (că doar încolo mergem, sau eu ceva greșesc?), ME se aventurează în demersuri autoritare, arhaice și antidemocratice prin esență.

Recent, ME a propus reintroducerea în școli a cursului de istorie a românilor și istorie universală. Ca efect, au apărut zeci de declarații politice, mitinguri, altercații. Un grup de avocați au acționat ministerul în judecată. Asociația istoricilor PRO-Moldova amenință că va ajunge până la CEDO. Deci, iarăși vom avea haos și vom compromite reforma. Sau poare asta e și scopul?

În august 2011 Ministrul Educației declara:

“Vreau să reamintesc că procesul de modernizare a curricumului şcolar a început în noiembrie 2009, inclusiv la disciplina istorie. Ministerul Educaţiei a consultat atunci opinia profesorilor şi istoricilor. Aşadar, Istoria pe care o avem şi astăzi în şcoli este rezultatul unei munci comune.

“Viitorul copiilor noştri este mult prea important ca să fie sacrificat pe altarul intereselor politice.” Deci, se vorbea ferm despre disciplina Istoria (integrată), nu Istoria Românilor.

Peste cîteva luni, ministrul se «iluminează», declarînd cu aceeași nonșalanță, exact contrariul celor spuse anterior: “Consider că în calitate de ministru am procedat corect pentru că doresc să reprezint un minister care promovează niște idei, care izvorăsc din cabinetele specialiștilor, care iau în considerare dimensiunea profesională, părerea oamenilor care o viață au făcut știință, elaborând adevărul istoric și cel științific. Optez în continuare pentru un învățământ axat pe adevărul istoric și științific pentru că fără un astfel de învățământ R. Moldova este sortită pieririi, este ferma mea convingere.”

Aici apar cîteva întrebări:

1. Cînd a fost sincer Ministrul: în 2011, sau în 2012? De ce și-a schimbat atît de brusc poziția? Sau intre timp s-a pătruns de «adevărul istoric»?

2. Dacă a consultat pedagogii în 2011, și majoritatea s-au expus pentru istoria integrată, recomadată de CoE, de ce s-a neglijat opinia corpului pedagogic? Sau ei sunt incompetenti, iar functionarii ministerului și cei cîțiva istorici sunt unicii deștepți în țara asta?

3. Ce rămîne cu recomandarea experților CoE, conform cărora, manualele de istorie a românilor sunt rudimentare, arhaice, neconcordante principiilor europene?

4. De ce în comisia experților nu au intrat și alți istorici, nu doar acei care sunt bursieri la institutele românești, și care au granturile statului vecin? Nu era oare clar ce poziție vor avea aceștia?

5. De ce manualele au fost introduse odată cu declarațiile premierului, că unii miniștri sunt ineficienți? Poate aluzia era la unii functionari din ministerul educației, si ei astfel și-au pregătit teren pentru a se declara martiri și a-si mentine postul?

6. În ce state europene cu democratii consolidate (dacă să facem abstracție de Cosovo) se studiază istorii etnice? În RFG? Franța? România? Europa este o construcție supranațională și supraetnică, în care predomină identititățile multiple. Axarea pe etnicitate este percepută ca un atavism, o mostră de traibalism în gîndire, feudalism intelectual. Asemenea abordări primitive ale istoriei de care dă dovadă ME, sunt marginalizate, taxate, supuse ostracizării, derîderii. Iată că în Moldova ele prosperă, iar autorii acestora, mulți dintre care erau profesori de istoria PCUS, se dau mari intelectuali și sacerdoți, unicii care cunosc «adevărul istoric». UE, ca și SUA, Canada, etc. promovează abordarea civică a națiunii, și intrepretarea multiculturală a istoriei. Nici Franța, nici RFG, nu-și mai pot aminti, si nici specula pe vechile rivalități, afișa pretenții istorice și complexe naționale. În caz contrar, ar compromite proiectul european. În aceste manuale totul este inversat: un popor este declarat martir, iar vecinii acestuia sunt ticăloși, ocupanți, barbari, etc. Sau poate nu este asa, si ceva s-a schimbat. Sa vedem.

7. Dacă studiați doar istoria românilor, ce faceți cu 22% minorități etnice? Iar cu Transnistria - aproape 34%? Îi eliminăm din istoria noastră? Și cine sunt ei: ocupanți, barbari, etc? Nici nu mai vreau să invoc argumentul că, potrivit recensămîntului din 2004, doar 2% s-au declarat români, 75% -moldoveni. Ce facem cu ei, cu dreptul lor la identitate? Le-o impunem pe aceea, pe care o credem noi mai bună? Dar în acest caz, trebuie sa declarati sus si tare, ca doar voi cunoasteti Adevarul Absolut, iar ceilalti sunt cretini… Ce-i drept, in acest caz, va trebui sa refuzati de pluralism, drept la opinie, democratie si societate deschisa, in care nimeni nu are monopolul la adevar…Adica, să declarati vectorul moldo-mongol, la care deja ne-ati adus dupa Indicele Dezvoltarii Umane!

8. Și totuși, domnilor functionari de la ME, ce edificați Dvs – o democratie sau o etnocratie, o societatea moderna sau arhaica, o natiune europeana, bazata pe contract social si constitutie, sau una bazata pe sînge, trib, clan și rasă?

9. Si ultimul aspect – tehnic. In guvern exista o anumita etică si norme ale relatiilor, la fel exista anumite raporturi între minister-parlament. Un subiect precum este denumirea istoriei care genereaza mari miscari si tenisuni sociale trebuia poate consultat la guvern? A fost informat guvernul sau prezidiul acestuia despre decizia ministrului? De ce unii deputați PD au fost surprinși de această decizie? Sau parlamentul nu mai este organ legislativ suprem, și ministerul face ce-i trăsnește prin cap? Ce ar fi daca ministrul transportului ar da ordin ca toate unitatile de transport sa fie vopsite in albastru?

P.S. Despre «adevărul istoric» la care ține atît de mult ministerul. Citiți manuale de istorie scrise de unii istorici din Ungaria, Ucraina, Bulgaria, Serbia. Vedeți ce spuneau despre noi. Veți afla foarte multe lucruri interesante. Din punctual lor de vedere, tot vor fi «adevăruri istorice». Mai vedeți și lucrarea renumitului istoric al școlii Analelor Marc Ferro «Cum se relatează istoria copiilor din diferite state ale lumii»…

Veți înțelege din aceste lecturi, că istoria este o «știință» plină de «adevăruri științifice» …Ce-i drept, fiecare stat este cu adevărul propriu, ca și fiecare partid, grup etnic și cetățean.

P.S. Pedagogii sunt una din cele mai defavorizate categorii sociale. Supraviețuiesc cu salarii și pensii ce umilesc demnitatea umană. Nu au unde locui. Sun nevoiți să lucreze și pe cîmp, pentru a se hrăni. Iată adevărul adevărat. Or, ME este preocupat de alte «adevăruri», ce costă 30 de arginți…

Referinte la cazuri de coruptie

- La sfirsitul anului scolar ministerul educatiei a fost sesizat in 10 cazuri de coruptie

http://www.transparency.md/content/view/1051/49/lang,ro/

- Ministerul Educaţiei despre corupţia din universităţi: Nu este o problema doar a ministerului

http://tv7.md/ro/news/ministerul-educatiei-despre-coruptia-din-universitati-nu-este-o-problema-doar-a-ministerului-7337.html

- Caz răsunător de corupţie în sistemul educaţional moldovenesc

http://www.flux.md/editii/200972/articole/7204/

- Scandalul de corupţie de la Ministerul Educaţiei

http://www.europalibera.org/content/article/1783241.html

- Şase profesoare de la liceul „Mihai Viteazul”, din capitală, au fost găsite luni, 6 iunie, de CCCEC, într-un birou în timp ce completau testele pentru a le oferi ulterior liceenilor, în timpul celui de-al doilea examen de BAC.

http://dezvoltare.md/802/coruptie-la-bac-profesoarele-rezolvau-teste-pentru-elevi/

- 200 de euro pentru o notă mărită la română și 300 la geografie http://www.protv.md/stiri/social/200-de-euro-pentru-o-nota-marita-la-romana-i-300-la-geografie.html

- Scandal la şcoala din Opaci! Părinţii îl acuză pe director de corupţie

http://www.prime.md/ro/news/scandal-la-scoala-din-opaci-parintii-il-acuza-pe-director-de-coruptie-2009197/

- Corupţia în universităţi

http://www.capc.md/ro/radio/23.html]

- Mita la gradinita. Directoare surprinsa in timp ce primea 150 de euro de la un parinte

http://www.protv.md/stiri/social/mita-la-gradinita-directoare-surprinsa-in-timp-ce-primea-150-de.html

- Corupţia din școli nu are limite! Incredibil caz real http://vox.publika.md/politica/coruptia-din-scoli-nu-are-limite-incredibil-caz-real-104721.html

- 21 de profesori sunt sanctionati pentru ca au admis copiatul la BAC

http://www.protv.md/stiri/social/21-de-profesori-sunt-sanctionati-pentru-ca-au-admis-copiatul-la.html

- Șef de catedră de la UTM, prins cu mită de 700 euro pentru o teză de master

http://unimedia.md/?mod=news&id=43682

- Profesor din Balti prins in timp ce lua mita de la elevi

http://www.protv.md/stiri/social/profesor-din-balti-prins-in-timp-ce-lua-mita-de-la-elevi.html

Обсудить